Bankowość mobilna. Czym zaskoczą nas instytucje finansowe?

Dzisiejszy świat to między innymi wysoko rozwinięta technologia. Producenci urządzeń elektronicznych, każdego dnia prześcigają się wzajemnie w tym, co prezentują w swoich ofertach. W wyniku tego powstają także kolejne usługi, które mają ułatwiać funkcjonowanie. Jako że Internet stał się obecny niemalże w każdym aspekcie ludzkiego życia, również bankowość doczekała się swojej odsłony w wersji elektronicznej. Obecnie banki umożliwiają dostęp do rachunku za pośrednictwem urządzeń takich jak komputer, a także tablet oraz telefon. Jest to ukłon w kierunku konsumentów, którzy dzięki takiemu rozwiązaniu mogą pozwolić sobie na sprawdzenie salda konta czy historii płatności, a także dokonywania przelewów gdziekolwiek się znajdują, o ile mają dostęp do sieci.

Banki na start! Kto da więcej?

Jedną z najbardziej innowacyjnych form, jakie przybrała bankowość internetowa, stanowi stworzenie przez poszczególne banki własnych aplikacji. Przy ich pomocy w prosty sposób można robić przelewy, a także kontrolować stan środków na koncie. Rozwiązanie to jest niezwykle wygodne i zyskuje coraz większą popularność. Jest tak, ponieważ dzięki niemu nie ma już konieczności logowania się do panelu klienta poprzez stronę internetową, co było o wiele bardziej czasochłonne. Ponadto banki wprowadzają do swoich aplikacji kolejne udogodnienia. Dla przykładu Pekao wprowadził podział wydatków użytkownika konta na kategorie, które w przejrzysty sposób pozwalają zorientować się w tym, jakie koszta ponosi on na dom, dzieci czy też rozrywkę lub zdrowie. Getin Bank z kolei zaproponował swoim klientom zyskiwanie dostępu do aplikacji przy pomocy odcisku palca, jednak warunkiem korzystania z tego rozwiązanie jest posiadanie urządzenia, które wyposażone jest w Touch ID, czyli skaner odcisków palców. Bank Zachodni natomiast wprowadził „Zarządzanie kartami”, które czyni ich aplikacje prawdziwym punktem nawigacyjnym ich bankowości internetowej. Można znaleźć tam wszystko od możliwości aktywowania nowej karty po zmiany ich limitu oraz możliwość wypłaty gotówki poza granicami Polski.

Wystarczy klik - płatności BLIK

BLIK to jeden z polskich systemów, którego działanie zostało oparte na bazie płatności mobilnych IKO, które w fazie początkowej proponowany były przez PKO Bank Polski. Obecnie płatności za pomocą kodu BLIK dokonywać mogą klienci banków takich jak: PKO Bank Polski, ING Bank Śląski, mBank, Bank Zachodni WBK, Getin Bank, Bank Millenium, a także Orange Finanse oraz T-Mobile Usługi Bankowe.
Przejdźmy jednak do rzeczy, czyli do tego, czym BLIK jest w praktyce. Otóż jest to kod złożony z sześciu cyfr, który można wyświetlić przy pomocy aplikacji mobilnej, a następnie użyć w celu zaakceptowania transakcji, wypłacenia gotówki z bankomatu lub dokonania nim płatności w taki sposób, jakbyśmy płacili kartą. To dobre rozwiązanie dla zapominalskich, którzy często zapominają z domu portfela. Wartym uwagi jest także fakt, że banki starają się zachęcić do korzystania z kodu BLIK, proponując w zamian za jego użycie atrakcyjne nagrody np. w postaci rozmaitych zniżek.

Co o tym myślimy?

Dane z października 2017 wskazują, że z bankowości internetowej aktywnie korzysta około 4,8 miliona Polaków. Jeśli weźmiemy pod uwagę atrakcyjność poszczególnych aplikacji bankowych ze względu na kwestie takie jak możliwość ich instalacji na różnych systemach operacyjnych (Android, iOS, Windows itd.), kilka metod na zalogowanie się, widoczność niektórych funkcji przed zalogowaniem, robienie przelewów czy też łatwy sposób kontaktowania się bankiem, to wyjdzie nam, że pierwsze trzy miejsca w rankingu zajmują: BZ WBK, T-Mobile Usługi Bankowe oraz ING Bank Śląski. Na końcu listy, czyli na 13. i 14. miejscu znajdują się Credit Agricole wraz z Bankiem BPS.

Użytkownicy, którzy zdecydowali się na uzyskanie dostępu do bankowości mobilnej, bardzo często wybierają ją jako formę kontaktowania się z bankiem. W przypadku BZ WBK liczbę jego klientów, którzy korzystają z ich aplikacji szacuje się na 170 tysięcy, a zaobserwować można jej ciągły wzrost. Jest to oczywisty dowód na to, że Bank Zachodni znalazł idealny sposób na odpowiedzenie na potrzeby klientów. Pomysły  udogodnienia mobilne i internetowe zapewne szybko się nie wyczerpią, więc klienci mogą oczekiwać kolejnych nowinek technicznych wprowadzanych w bankowości indywidualnych.

Brak komentarzy